söndag 30 december 2018

ADHD-dagboken: Om året då allt vände

2018 utgör ett slags vattendelare i mitt liv. Det är kanske en överdrift att säga att det varit året då allt vände, men för mig personligen har året inneburit en rad förändringar till det positiva.  Förändringarna jag vill skriva om under denna npf-rubrik handlar om kroppen, som naturligtvis inte är isolerad från den komplexa helhet som allt och alla både påverkar och påverkas av. När jag så här vid slutet av året stannar upp, tänker efter och jämför hur det är med hur det var vid slutet av 2017 inser jag hur stor skillnad det är.

Förändringen började under hösten 2017 med att jag testade att försöka få in mig resistent stärkelse. Genom åren har jag experimenterat med massor av olika kost- och hälsoråd, men inget har gett upphov till några tydliga effekter. Och hade kroppen inte svarat som den gjorde, omgående och till det positiva, hade jag kanske inte sökt mig vidare. Idag inser jag hur dåligt jag faktiskt mådde och hur lätt det är att vänja sig vid att inte sova, att dras med ständiga småförkylningar och ett obalanserat psyke som går i spinn för minsta lilla antydan om något. För att inte tala om stressen och känslan av att vara jagad och aldrig ha tid. Bara en vecka efter att jag började åta en rå potatis om dagen märkte jag skillnad; jag som bättre och tarmproblemen klingade av. Det gav blodad tand och när jag efter ett tag gick över till att inta den resistenta stärkelsen genom att blanda potatismjöl i vatten med äppelcidervinäger har det blivit en daglig vana jag inte vill vara utan. En mage i balans är förutsättningen för så mycket annat, för tanke- och analysförmågan och för sömnen, stresståligheten och välbefinnandet.

Det var i september jag började lägga om kosten. Under hösten mognade beslutet att inte bara dra ner på utan definitivt sluta äta kött, vilket jag funderat på länge. Fast det som utgör den verkliga vattendelaren är en bok om tarmflorans betydelse för hälsa och psyke. Jag sträckläste den på tåget mellan Stockholm och Göteborg i november och sedan dess har jag läst minst 20 böcker till på temat. Det kommer hela tiden nya böcker som bygger på den senaste forskningen på området, vilket formligen exploderat sedan 2010. För mig som alltid tänkt på tillvaron och kroppen som komplexa, relationella tillblivelseprocesser var det enkelt att ta till mig tankarna på kroppen som en föränderlig helhet och intellektet och känslorna som resultatet av samspel mellan en lång rad olika faktorer. Idag ser mitt förhållande till mat helt annorlunda ut än för ett år sedan. Jag äter lika mycket för att bli mätt som för att mata mina tarmbakterier. Jag får ofta höra att det jag äter ser äckligt ut och har vant mig vid höjda ögonbryn och frågor. Förr njöt jag av smaken i munnen och mådde sedan dåligt i magen och kroppen. Idag värdesätter jag det kroppsliga och psykiska välbefinnande jag njuter av hela dygnet framför kicken som snabba kolhydrater ger.

Under de första månaderna av 2017 gick jag mer systematiskt tillväga. Jag slutade äta socker helt och drog ner drastiskt på kolhydrater. Jag ökade intaget av bönor och försökte äta så många olika gröna blad och växter som möjligt. Framförallt fokuserar jag på mångfald och på att se till att få i mig så mycket olika saker som möjligt. Valnötter försöker jag äta en näve om dagen och förbrukningen av olivolja har ökat betydligt.  Det jag stoppar i mig är som sagt inte alltid en fest för ögat, men så fort jag svalt maten känner jag hur bra den är för mig och min kropp och den känslan varar hela dagen. Under våren märkte jag hur hälsan och psyket stabiliserades allt mer. Jag sa upp mina prenumerationer på DN och SvD och drog ner på aktiviteterna på sociala nätverk. Svårt att säga vad som beror på vad men min stresstålighet förbättrades betydligt, dels av att magen var i balans, dels av att konsumtionen av potentiellt oroande nyheter hölls på ett minimum. Den kraftigt förbättrade sömnen bidrog naturligtvis också. I början av året drabbades jag av återkommande dippar av vemod, troligen beroende på att jag hade hade tid och ork att känna efter och för att jag insåg hur länge jag gått och mått dåligt. Varför tog jag inte tag i problemen tidigare? Fast det tjänar ingenting till att tänka så. Idag fokuserar jag på hur bra jag mår och hur relativt små förändringar (i det stora hela) kunde leda till så dramatiska förbättringar. Jag är enormt tacksam för att ha fått livet tillbaka och därför delar jag med mig av upplevelserna, inte för att missionera utan för att inspirera. Ingen av förändringarna jag genomfört är förenad med några kända risker, så det är absolut värt att testa. Jag tror dock det är väldigt individuellt vad som fungerar och vilka effekterna blir; det beror lika mycket på genetik, personlighet och livssituation.

Två förändringar till har jag genomfört under hösten, som bidragit ytterligare till välbefinnandet. I augusti slutade jag äta gluten och i november började jag meditera. Jag har svårt att se vad jag mer skulle kunna ändra på, men det är en öppen fråga. Jag är nyfiken av mig och till dels handlar allt som jag skrivit om hittills om att jag läst in mig på nya områden. När jag slutade läsa dagstidningarna fick jag tid över och det ena leder till det andra, och bara känslan av att fördjupa och vidga sina kunskaper är mödan värd. Kunskaperna jag får finner jag i helheten, för det finns inga entydiga svar på den här typen av frågor och olika studier säger olika saker. Jag ser det som en lärprocess och kommer inte att slå mig till ro, upptäcktsresan fortsätter under 2019.

Då jag är kritsikt skolad tänker jag hela tiden på att känslan av förändring kan vara placebo, att det handlar om psykologi, men följande lista på empiriskt belagda förändringar under året som gått talar sitt tydliga språk: Jag använder i princip inte astmamedicin längre, varken förebyggande eller akut. Jag sover mycket bättre, är mycket mindre förkyld och har slutat blöda från tandköttet. Mina återkommande bihåleinflammationer är ett minne blott. Stresståligheten har ökat dramatiskt och jag har inte ont i ryggen längre. Oavsett vad det beror på skulle ingenting kunna få mig att återgå till min tidigare livsstil; jag har som sagt fått livet och framtidstron tillbaka och när dagarna inte fylls av oro inför framtiden får jag mer tid över för att träna, läsa och skriva.

Med dessa ord önskar jag alla en god hälsa, ett fint liv och ett riktigt Gott Nytt År!

Inga kommentarer: