onsdag 19 juli 2017

En kort tur till München

Det känns inte riktigt bra att flyga, men att få perspektiv och lära sig mer om människor på andra platser är viktigt för att kunna bygga ett hållbart samhälle. Jag har dåligt samvete, men äger å andra sidan ingen bil, äter inte så mycket kött och försöker på olika sätt leva klimatsmart. Det är dubbelt, men jag vill böra med den tanken, för om alla tänker efter en extra gång innan de tar flyget skulle mycket vara vunnet för klimatet och hållbarheten.

Nåväl. Vi åkte till München i år. En väldigt fin stad. Jag trivs i Sydtyskland på många olika sätt. Har inte så himla mycket att berätta egentligen, men brukar dela med mig av lite bilder från platser jag besökt, så därför blir det så även denna gång. 
Alla städer i Tyskland med självaktning har ett ståtligt stadshus. Så även i München. Väldigt vackert, och (minst) två gånger om dagen samlas turisterna runt torget med blicken fäst mot tornet där ett klockspel ljuder och dockor dansar. Lite kitsch och ganska överskattat, men charmigt på något sätt.


Många kyrkor finns det i staden, vars inre delar är helt bilfria. Massor med ölstugor och stånd med god tysk husmanskost, som jag älskar.


Vi gick bara in och tittade på München Hofbräuhaus. Öl i stora krus, ompa-ompa musik och allsång. Lite för mycket fula turister för min smak dock. Det finns så många andra ölstugor att besöka.





Många turer fram och tillbaka, förbi stadshuset blev det. Och en av kvällarna åt vi i källaren, dit även stadsborna verkar ta sig för att äta och umgås.

En av stadsportarna som leder in till promenadområdena, restaurangerna och affärerna.


Det är något med statyer ...



Som sagt. Det blev inte så mycket skrivet. Vill inte tvinga fram ord. Semester innebär återhämtning, inspiration och kravlös vila.

Återkommer inom kort med bilder från Salzburg, dit vi åkte med tåg. När jag nu var så långt söder ut ville jag se Alperna, och det fick jag, och mer, minst lika god mat och öl blev det.

Inga kommentarer: