torsdag 19 juli 2012

Barcelona, med fokus på husen

Var som sagt i Barcelona förra veckan. Och som alltid har jag svårt att inte lägga märke till samt fotografera fina hus. Något är det, men jag vet inte vad, som drar mina blickar till sig. En snygg fasad, upplyst av den nedgående solens ljus. Kan inte motstå frestelsen. Barcelona bjöd på många frestelser. Det är en stad fylld av vackra hus och spännande arkitektur.

Staden har anor från 1300-talet, och dess myllrande gamla kvarter var en upplevelse. Gamla stan, släng dig i väggen! Svårt att fånga känslan på bild bara, märker jag när jag går igenom bilderna.









Vackra torg, att umgås på. Det är Spanien, för mig. Trånga torg, fyllda med människor som äter och dricker till sent på natten. Sådana fanns det gott om! 










Nere i hamnen finns två torn. Dessa förbinder stranden, och dess moderna arkitektur, med utsiktsberget Montjuic. Från berget har man en fin utsikt över gammalt och nytt.











På väg upp till Tibidabo, varifrån man har en helt fantastisk utsikt över hela staden!

Den kände arkitekten Antoni Gaudis ande vilar tungt över staden, och sätter sin prägel på mycket av det som byggts under 1800 och 1900.












Ytterligare ett av Gaudis hus, i Parc Guell, den vackra parken. Som vi märkte bäst utforskas uppifrån och ner. Den ligger i en brant backe, och man missar mycket om man tar sig an den nerifrån, och sedan inte orkar hela vägen upp. Ta tunnelbanan till Valcarca, håll vänster, upp för den branta backen. Där ligger parkens övre ingång. Vandra sedan nerför, genom växtlighet och fina anläggningar, ner till turistfällan i parkens nedre del.
Där avslutade vi vår vecka i den myllrande, arkitektoniskt blandade och mycket vackra staden Barcelona. Väl värd ett besök!

Inga kommentarer: