tisdag 25 oktober 2011

Koka soppa på en (ingenjörs)spik

Skickade efter en folder från företaget Knightec, för att de utlovade något exceptionellt. Jag ville veta vad detta speciella var. Tyvärr blev jag besviken. Det jag nu håller i min hand är en synnerligen lätt pamflett som jag undrar om man verkligen vill att jag ska ta på allvar. Eller är det så illa ställt i företagsvärlden, är förmågan till kritiskt tänkande i samhället så dåligt utvecklad? Om det är så får detta bli en läxa för allmänheten, och är det inte så får det bli en läxa för Knightec.

"Varmt välkommen till Knightec" så börjar det. Det som utlovas är en illustration av "The Knightec Way." Och det fortsätter,
I din hand håller du en sammanfattning som beskriver vad Knightec är, vår historia, vad vi står för och hur vi arbetar. Vi kallar det "The Knightec Way". Oavsett om du vill arbeta med oss eller hos oss - hoppas vi att du med denna skrift får en inblick i vår verksamhet och varför vi vågar kalla oss riktiga ingenjörer.
Det låter pampigt, men jag tycker mig också se en oro över att inte vilja lova för mycket. Stora ord och löften, men hur mycket substans finns det egentligen bakom, och vad är det de vill, egentligen? Mer än att få uppdrag och knyta nya medarbetare till företaget? På nästa sida beskrivs företagets historia. Man startade 2002, och målet var att:
bygga ett konsultbolag som stack ut från mängden - ett företag som skulle uppfattas bättre än våra konkurrenter - med starkare kultur och en långsiktigare kvalitetsmedvetenhet.
Innovationen och det unika med Knightec är att de "satsar på rent ingenjörsskap kopplat med en stor mängd affärsmässighet", vilket man menar att andra har som sidoverksamhet. Men vad detta är, det svävar i alla fall jag i ovisshet om. Sticka ut i mängden, bättre än konkurrenterna, starkare kultur, mer långsiktiga och kombinationen ingenjörsskap och affärsmässighet. Jag kanske är naiv och orättvis, men om jag skulle anlita ett företag så är det som beskrivs här ett slags minimikrav. Vem vill betala för att samarbeta med någon som har lägre ambitioner, eller som nöjer sig med att vara lika bra som konkurrenterna? Bättre upp, om man vill locka mig i alla fall. Men det finns mycket text kvar i häftet, så än kan jag inte döma ut dem. Låt oss se hur deras Vision och Affärsidé ser ut.
Vår vision: Våra passionerade medarbetare är nyckeln till vår framgång. När vi dessutom kombinerar passionen med hög teknisk kompetens och med affärsmannaskap har vi förutsättningarna att växa till Nordens ledande teknikkonsultföretag inom produkt-, produktions-, och verksamhetsutveckling. Det är vår vision.
Så ser den ut visionen. Att växa till "Nordens ledande teknikkonsultföretag inom ..." jaha, tänker jag, lite besviket. Är det en vision att presentera till potentiella kunder? Det låter mer som något man jobbar med internt. En vision ser jag mer som en beskrivning av vad man vill uppnå för sina kunder. Vad är mervärdet, det jag får om jag anlitar Knightec? Om de är störst eller minst, det är en fråga om siffror, och det säger egentligen inget om innehållet. Måste säga att intresset svalnar lite. Men hur ser affärsidén ut?   
Vår affärsidé: Alla företag har en affärsidé - så även Knightec. En idé om hur företaget skall utvecklas och växa - en idé som vi tror på och som beskriver vad vi gör. Vi tror på enkelhet och för oss är affärsidén enkel - "Knightec skall öka kundernas och medarbetarnas konkurrenskraft inom företagets verksamhetsområden". Det innebär att vi skall vara bättre, klokare och mer kreativa än våra konkurrenter. Vi skall därför alltid - i varje moment - sträva efter att göra våra kunder mer framgångsrika. Det innebär att våra konsulter och vår kompetens genomsyrar hela vår arbetsprocess. Genom att vara bäst når vi framgång för våra kunder - och för oss själva.
Många ord och lite substans, är första intrycket. Sedan känner jag mig lite skriven på näsan. Vet inte alla vad en affärsidé är? Behöver man informera om det? Hur ser man på sina potentiella kunder, och dem man vill locka till företaget? Och den som säger sig tro på enkelhet bör leva upp till det löftet genom att skriva enkelt, men inte för enkelt. Här missar man båda målen. För speciellt enkelt är det inte. Lite för många ord innan man kommer fram till kärnan. Och sedan är idén inte mycket till idé. Att "sträva efter [vilket inte är ett löfte utan en ambition] att göra våra kunder mer framgångsrika."!? Mer framgångsrika än vad/vem då? Oklart, och inte speciellt mycket att skriva hem om. Tyvärr Knightec, ni har inte övertygat mig. Ledsen, men jag väntar mig mer av ett företag som jag skulle samarbeta med.

Alldeles för diffust, alldeles för allmänt hålla och till inte förpliktigande löften och dessutom ambitioner som i alla fall jag har svårt att se det unika i. Knightec framstår som ett företag som vill verka bättre än de är, och det går inte hem hos mig. Tvärt om är det en varningssignal. Men det, käre läsare, säger kanske mer om mig än om Knightec, för jag är inte hemma i branschen, det vill jag vara tydlig med. Detta är bara en kulturvetenskaplig analys av innehållet.

Det som sedan följer är först en presentation av företagets kunder och deras syn på Knightec, och sedan en presentation av medarbetarna. Inte mycket att säga om detta, mer än att det ger ett lite rörigt intryck. Som om man inte riktigt vetat vad man vill säga, och därför tagit med allt. Jag har svårt att se den röda tråden, det där unika som skulle få mig att övertygas. Nu blir det mest en tröttsam uppräkning av olika företag och människor.

Foldern avslutas med följande ord:
Vårt erbjudande
Varför anlita en konsult - varför anlita Knightec? Du som läser detta kanske ställer dig frågan - vad erbjuder Knightec som jag inte kan få på annat håll? Vad är det som gör Knightec unikt för mig som kund? För oss är svaret enkelt. Det är ingen slump att vi på Knightec kallar oss för riktiga ingenjörer. Vi uppmuntrar varandra att se saker ur olika perspektiv - ifrågasätter, testar och löser problemen för dig som kund - allt för att hitta nya bättre lösningar för din produkt. Ett exempel på detta är Pannlampan Silva Ninox, som fick utmärkelsen OutDoor Industry Award 2010. Ett resultat av våra produktutvecklares enträgna arbete att alltid leverera över förväntan.

Hur kan vi hjälpa dig? Test oss! Ge oss en riktig utmaning - en nöt att knäcka, så ska vi bevisa innebörden av "En riktig ingenjör".
Vad är erbjudandet? Jag förstår inte. Att få äran att anlita dem, eller vad? Jag förstår ärligt talat inte vad det är man erbjuder som jag inte kan få på annat håll. Det har man misslyckat kapitalt med att förmedla. Och kanske är det detta, slår det mig, som är innebörden i begreppet, Riktig ingenjör. Detta att man är expert på teknik och produktutveckling, men usel på att kommunicera. Det är i alla fall med den känslan jag lägger foldern i pappersinsamlingen, det är det intrycket som jag har av Knightec.

Sensmoral: Det är viktigt att effektivisera och att koncentrera sig på kärnverksamheten, men om man vill ha kunder och duktiga medarbetare så är det av yttersta vikt att man inte rationaliserar bort den humanistiska kunskapen och kompetensen från företaget. För annars kan det gå snett, vilket uppenbarligen gjort här.

Jag tycker synd om Knightec, och önskar att de satsat lite mer på vad man bland ingenjörer kallar mjuka värden. Det är mellanrummet mellan olika kompetenser som det unika växer fram, det som gör att man verkligen sticker ut som företag. När skall ni inse det, alla ni små och medelstora teknikföretag?

Vi kulturvetare finns här, och vi väntar på att höra från er. Tillsammans kan vi uträtta storverk. Det är ingen vision, det är ett löfte!

6 kommentarer:

Jeanette Johansson sa...

Antar att vi är "usla på att kommunicera" för att vi inte sitter i ring och håller varandra i hand som ni gör? =) Nej skämt åsido, ska vi komma någon vart får vi nog lägga bort fördomarna, från båda sidor. Och det gör man genom att mötas och prata. Vårt nätverk för hållbar utveckling känns som ett bra projekt i den riktningen, sant tvärvetenskapligt och med nya aha-upplevelser (åtminstone för mej) hela tiden. Nu har det varit mycket prat om kurs och struktur, längtar efter att prata hållbart samhälle, hållbart jordbruk, hållbar ekonomi, vatten- och energiförsörjning... ur alla våra olika perspektiv.

Eddy sa...

Sitter just nu i Baskien, på en konferens och majoriteten av deltagarna är ingejörer. Vi föröker lyssna på varandra, och jobba ihop. Det går långt över förväntan! Glad flr det, för jag håller med dig Jeanette om att det finns alldeles för många fördommar, från båda håll. Ert preojekt låter superintressant! Det får du gärna berätta mer om!

Jeanette Johansson sa...

Baskien, hallå! Vi är med i samma nätverk du och jag. Här på högskolan Väst. http://n3preneur.wordpress.com/ Ses!

Eddy sa...

Jag och namn! Värdelös! Men så mycket bättre då! På återhörande, och seende Jeanette, snart. Och här i Baskien talar vi just hållbarhet, utifrån många olika perspektiv! Berättar mer på nästa möte.

Jeanette Johansson sa...

=) Har världens bästa efternamn, kan presentera mej och ändå vara anonym... på tal om namn heter vårt nätverk kanske något "interkulturellt" och inte något "hållbart", har inte riktigt fått kläm på det där än. Nej, vi har inte hunnit småprata än, annars hade jag tänkt berätta att jag läst din avhandling faktiskt. Kunde inte riktigt låta bli, eftersom de där stora och ack så klimatskadande fordonen har en stor plats i mitt hjärta... skada från barndomen. När jag var ett tappade jag nappen i barken på vedgården på Vargön när jag var med och lämnade ett lass. Det var tydligen sorgligt och det känns som jag minns hur skönt det var att återvända till tryggheten uppe i hytten... Har aldrig kört; men hade jag varit en son i stället för en dotter hade jag åtminstone haft bokstäverna på kortet, som brorsan. Så det finns mycket att prata om, vid tillfälle.

PS Just nu ligger högskolebibliotekets ex av din avhandling hemma hos bästa kompisen och hennes man tankbilsföraren. Jag skulle bara visa henne beskrivningen av den ideala lastbilsförarhustrun, och då ville hon låna boken ett tag.

Eddy sa...

Kul att höra Jeanette! Vi snackar vidare, om lastbilar och hållbarhet!